Tuesday, November 17, 2009

Pengalaman Rawat Mak

pada waktu pagi..bila tak hujan..saya selalu round-round naik moto dgn eman...ajak hirup udara segar waktu pagi...sampai umah mak..duk lepak sesambil mak main dgn cucu dia..mak britau bila masuk waktu petang dan malam dia selalu sakit lengan sehingga satu ketika tak leh angkat tangan.. dia kata..nak suruh pok tiup sikit..pah asar kang..insya-Allah saya jawap...

tengahari tu singgah jap umah mak... tgk helper mak "kak su" jalan senget-senget..sakit kaki katanya... saya pun tanya kene apa...ntah tetiba je sakit...saya pun tanya hati dalam-dalam..."Ya..Allah..sakit apa yang kene pada hamba mu ini"..
terdetik ler ada rasa ganguan.. sebelum sifu saya pernah kata..kita tak boleh brubat org jika tuan badan tak mintak tolong..bimbang tak sembuh dia kata temberang pulak.. saya pun nak tolong ikhtiarkan boleh..sembuh ke tidak semua hak milik mutlak Allah ajer..

saya pun suruh dia duduk...saya baca ayat buka al-fatihah..ayat azab..tiup-tiup dan tarik bahagian kepala lutut yang sakit... saya tarik terasa mcm ada karen voltan rendah kat tangan... tawakkal je lah.. selepas selesai dia kata..dah boleh pusing sket kepala lutut..tapi terasa lagi sakit... insya-Allah la tuh.. nak tarik banyak2 tak bleh.. tak prepare.. maklum lah lama tak bangun tahajud dan buat amalan... hehehe..biasa lah malas...adeh..apa nak jadi dgn aku...

balik kerja...bawak anak round kampung jap...pastu hantar semula ke umah..hari nak hujan... saya pun pi la umah mak... tgk mak br sudah baca yasin..saya mula rawatan..baca ayat azab..manzil.. ayat pemecah...tetiba mak menangis...aik!!..buat tak tau jer...saya tiup makrifat untuk hancur penyakit dan ganguan... sampai ke kaki.. saya tanya mak..kenapa nagis??..ntah..tak leh control nangis.. saya pun ambik botol untuk aplikasi sedut (vakum).. saya letak kat kepala.. baca ayat sesambil sedut..bila tarik yang ke tiga..kepala saya meremang..bulu roma berdiri..hah!!.. binawe punya jin... den tarik lagi..pastu transfer la kemana-mana sejauh mata memandang....

pastu tokwan pun suruh jugak... saya cuba setakat termampu..tarik 2.3 kali..terasa tubuh saya berat... balik rumah bermula magrib..nampak lintasan kat dapur..hitam gitu.. buat tak tahu jer... sesambil baring..ada lintasan belah kanan..lasss!!..skali.. saya pun kata..nak ganggu aku yek..nanti...

saya biar jer.. nak tgk selama mana mung buleh melintas dpn aku... nie spesis atu raya lah nie... 2.3 hari lepas tuu mula sakit belakang.. biar jer.. dtg pejabat pd malam hari terasa sakit belakang.. start pinggang.. tengah-tengah potostat rasa menyucuk... apa lagi nak kene nih.. saya baca ayat azab..saya makrifat dpn saya ada saya...bakar kawasan pinggan..baca ayat kursi..bakar... tetiba sendawa bertalu-talu..alhamdulilah.. hilang menyucuk.. cuma ada jugak rasa sengal2 sket gitu lah...

saya nih jenis malas nak merawat diri sendiri..ntah.. setan diri kuat kot...hahahaha..mungkin amalan kurang..

1 comment: