Friday, November 6, 2009

Tok Bomoh

kisah kali nie coretan saya di gelar tok bomoh...aduh...

sebelum nie dah ramai org termasuk ayah saya sendiri panggil tok moh...pening-pening... kisah nya bermula tok wan saya sakit...start raya aidilfitri ke 2..waktu tu kakak no-3 saya (yang duk RTM sabah) balik beraya....dpt call selepas maghrib..lan call" Pok mari umah mok Jap..Urgent" pelat sabah nak cakap terengganu.. saya pun pakai ler baju...start motor trus pi umah mok...sampai sana tgk alang duk pegang tok yang ketar yang bergegar (ketar kuat mcm kesejukkan temp -20 gitu)...skali dgn alang pun bergegar...adeh...cubaan apa pulak nie..

saya pun letak tangan atas kepala tok wan...istifar 3x...pastu saya pun start rukyah..sewaktu rukyah saya rasa mcm pelik je perasaan...saya sendawa...tok wan pun sendawa..rasa mcm loya pun ada.. emmm.. saya rukyah lagi dgn ayat azab..bakar jin dan ibu penyakit...tgk tok teruk sangat..suruh lan panggil ayah di surau... saya teruskan rukyah terdetik dlm hati." tak leh jadik nih"...saya cuba teknik tepuk... bila dgn izin Allah..tok wan nak muntah...cepat-cepat ler cari kendi dia.. biar dia muntah..saya trus teknik tepuk.. saya beri amaran dan membaca an-nida'...tok wan masih lagi muntah angin..sendawa..kentut.. rilek beb "org lama" tahan je lah...

saya tepuk lagi dgn membaca bismillah 6 dan kalimah tammah untuk membakar penyakit..jadi ke tidak Allah je yang tau..sebab sebelum start saya buat kepergantungan hanya kepada Allah.. hanya ikhtiar jer... saya pun beralih ke tapak kaki.. menggunakan kaedah tarik..tengok tok wan mcm dah teruk...saya cuba dgn izin Allah tarik penyakit menggunakan selawat tafrijiah..dan doa sulaiman..bila saya senjah (tarik jari kaki) tok wan muntah skali lagi trus hilang ketar...alhamdulilah..
cuma sakit di bahagian perut jer...pastu che ngah dtg nak hantar ke klinik...saya pun kata o.k jer...saya bukan penyembuh..cuma ikhtiar jer... yang kes kedua tok wan jadi ketar semula pada jam 4 pagi....saya pun pegi lah...baca rukyah setakat termampu..nak konsentrasi pun tak bleh..mengantuk sangat..maklumlah layan CSI sampai pukul 1 pagi pastu pukul 4 pagi bangun... hehehehe

jalan cerita hampir sama...saya guna kaedah tarik pakai kain... alhamdulilah ketar tak kuat sangat... saya pun rehat..sampai lah mok long dgn pok long. (anak tok wan yang sulong) mek toh dgn husburn dia.. mok long tanya...guana dah??... ayah saya pun jawab...gitu lah.. "Mat Pie baru BOMOH"..terkejut saya...dlm hati bila masa aku jadi tok bomoh.. ayah pun sambung lagi...panjang lebar baca ayat.. saya pun balas slow-slow...

"bukan bomoh...dari mari duduk saja..baik baca hok stakat reti" ke guana mok long..saya pun tgk mok long... ye lah tu mok long jawap..hahahaha.. cubaan-cubaan..

yang kes 3 pulak..yang coretan sebelum nie tentang kes kerasukan..heboh ler satu asrama...saya rawat pun stakat tau ajer...Alhamdulilah..Allah memudahkan bagi saya menjalankan kerja-kerja rawatan kerasukan.. pastu 2.3 hari selepas tuu seorang mak budak call saya...ustaz hafiz ke nih??.. bila masa aku ustaz.. Jawab lah "ye saya".. dia pun kata saya nak mintak tolong sikit ...anak saya britau ustaz hafiz pandai bomoh...hah!!!..terkujat saya sekejap.. saya pun layan..mana tau Allah nak bagi ilmu baru..kalu kes ringan saya cuba...kalu berat dan tak mampu..saya tolak...mak budak kata kes dia..rumah dia kunci depan dan belakang...tapi barang kemas hilang..rantai..gelang..nak mintak ustaz hafiz tolong tengok sapa yang ambik... saya takde kasyaf..nak scan pun tak reti.. saya pun jawap..saya tak brape reti dlm hal nie..insya-Allah saya cuba dulu.. adeh..tok bomoh

Biasa hari khamis mlm jumaat waktu saya bertugas..imam mahgrib dan isyak..tazkirah maghrib seterus imam subuh dan kuliah subuh...masa kuliah saya sentuh pasal.."saya di panggil tok bomoh"...budak-budak gelak jer... saya beri penjelasan sedikit tentang rawatan saya dan pergantungan saya..saya tak pakai khadam mcm pok de.. "wahai tok sheikh..pok de mintak tolong tengok atas hamba Allah ini............" saya tak pakai perdamping... cuma ikhtiar semata-mata..

haiya...tok bomoh datang..lari blake,,,

2 comments:

  1. Kalau amalan Ruqyah ada disahkan oleh ulama sebab nabi ada merukyahkan pesakit sambil keperluan pada ubat.

    Tang selawat tafrijiyah & syifa' ni ada isu...minta kaji... Kalau boleh dicerahkan dengan dalil nas...

    ReplyDelete
  2. Penjelasan Mengenai Selawat Syifa’

    Penjelasan Mengenai Selawat Syifa’
    Dicatat oleh IbnuNafis
    Label: Soal Jawab Aqidah
    Akhir-akhir ini terdapat golongan tertentu yang mempertikaikan bacaan Selawat Syifa’ dan Selawat Tafrijiyyah. Mereka mengatakan bahawa mengamalkan selawat-selawat ini boleh membawa kepada syirik kerana membesarkan nabi Muhammad s.a.w. lebih daripada Allah SWT.

    Untuk memperjelaskan tentang kekeliruan ini, Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din telah menerangkan dengan panjang lebar. Anda patut mendengar penjelasan ini dan untuk mendengarnya anda boleh muat turun di bawah ini

    Sumber 1 :http://www.darussyifa.org/audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.rm

    Sumber 2: http://www.darussyifa.org/audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.zip

    Sumber 3:http://www.darussyifa.net/Audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.rm

    Sedikit Ulasan:

    Dalam buku Doa & Rawatan Penyakit yang di karang bersama oleh Y.Bhg Dato’ Dr. Haron Din & YB. Dr. Amran Kasimin menterjemahkan makna Selawat Syifa’ seperti berikut;

    Terjemahan:
    “Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, Muhammad s.a.w. yang menyembuhkan hati-hati, penawarnya dan kesejahteraan badan, kesembuhan juga cahaya penglihatan dan berilah rahmat keberkatan dan kesejahteraan atas keluarga dan sahabatnya”

    Dalam terjemahan makna ini ada sedikit timbul kekeliruan kerana menyebut “Muhammad s.a.w. yang menyembuhkan hati-hati”. Persoalannya siapa yang memberi kesembuhan. Dalam terjemahan ini jika dibaca secara langsung memang ada sedikit kekeliruan kerana seolah-olah nabi Muhammad yang menyembuhkan hati-hati.

    Dalam persoalan Selawat Syifa ini Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din menjelaskan seperti berikut; di dalam kamus Bahasa Arab yang masyhur iaitu Kamus al-Munjid, perkataan “Tib” adalah bermaksud “’ilaj” iaitu di dalam bahasa Melayu bermakna “Ubat” atau “Penawar”. Ia bukan bermaksud “Syafi’ iaitu menyembuhkan.

    Dengan itu kalau diterjemahkan ِiaitu “Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami nabi Muhammad s.a.w. yang menjadi penawar kepada hati-hati”

    ‘Iktikad kita perlu diperbetulkan supaya tidak syirik kepada Allah SWT. Allah SWT. sahaja yang boleh memberi kesembuhan. Kesembuhan hanya milik Allah SWT.

    Semoga Allah SWT. sentiasa menjauhkan kita daripada syirik kepada-Nya.

    Wallahhu ‘alam

    Webmaster Darussyifa’

    Sumber : Darussyifa’Online

    ReplyDelete